روزشمار: 9 شهریور؛ اختراع اولین مداد دنیا به وسیله نیکولا کنته

به گزارش وبلاگ بیا ببین، در 30 آگوست سال 1790 میلادی، نیکولا کِنته برای سهولت در نوشتن از نوعی زغال نرم به نام گرافیت استفاده کرد. او برای جلوگیری از آلودگی دست به هنگام نوشتن، گرافیت را میانِ دو قطعه چوب قرار داد و بدین ترتیب مداد اختراع شد.

روزشمار: 9 شهریور؛ اختراع اولین مداد دنیا به وسیله نیکولا کنته

ما امروزه مدادهای مدرن را مدیون ابزارهای نوشتن رومی های باستان هستیم که قلم نامیده می گردد. کاتبان یک سری علائم قابل خواندن را روی پاپیروس که نوعی کاغذ اولیه بود، بر جای می گذاشتند. قلم های اولیه دیگر از سرب ساخته شده بودند. اما اولین مداد به شکل امروزی چگونه به وجود آمد؟

نیکولا ژاک کنته نقاش و ماجراجوی فرانسوی، در 4 آگوست سال 1755 چشم به جهان گگردد. این مخترع و نابغه فرانسوی در آغاز نبوغ خود را به عنوان نابغه علم مکانیک نشان داد و یاری بسیاری به ارتش فرانسه در مصر کرد. شهرتش در این خصوص تا بدانجا پیش رفت که ناپلئون بناپارت وی را این چنین خطاب کرد:

یک مرد جهانی با سلیقه و ذوق همراه با درک و نبوغ که قادر است هنر فرانسه را در قلب این صحرای عربی خلق کند.

کنته یکی از پیشگامان و کسانی است که نامش همراه با پیشرفت بالون ها نیز آمیخته است. وی ابداعات و بهبودهای زیادی در عرصه بالون نوردی از خود بر جای گذاشته است. اما جدا از تمام اختراعاتی که انجام داد و کارهای هنری وی، چیزی که باعث شد تا نامش در تاریخ جاودان گردد، اختراع مداد بود. دولت فرانسه به دلیل مناقشات سیاسی با انگلستان تصمیم گرفت تا واردات گرافیت از انگلستان را قطع کند. با این هدف، دولت فرانسه از نیکولا ژاک کنته خواست تا جایگزینی برای گرافیت بیابد تا فرانسه تا این حد وابسته به گرافیت انگلستان نباشد.

نیکولا تحقیقات خود را آغاز کرد و خاتمه پیروز شد تا گرد گرافیت را با خاک رس مخلوط کند و سپس با فشرده سازی آن بین دو قطعه چوبی توانست اولین مداد مدرن تاریخ را اختراع کند. کنته این اختراع خود را در سال 1795 به نام خود ثبت کرد. امروزه یکی از انواع مداد که در نقاشی مورد استفاده قرار می گیرد و مخصوص سیاه قلم است، به نام این مخترع، به مداد کِنته معروف است.

خاتمه این مخترع و ماجراجوی فرانسوی در 6 دسامبر سال 1805 و در 50 سالگی چشم از جهان فروبست ولی اختراع مداد وی کماکان در جهان یکی از پرمصرف ترین نوشت افزارهای مورد استفاده بشر به شمار میرود.

نخستین کارخانه مدادسازی

نخستین کارخانه مدادسازی در سال 1761، در نورمبرگ آلمان از طریق مردی به نام کاسپر فابر احداث شد. در بین نوادگان متعدد کاسپر جوانی بود به نام به ابرهارد. ابرهارد در سال 1848، تصمیم گرفت آلمان را ترک و در آمریکا زندگی کند. ابرهارد در ادامه سنت خانوادگی اش در سال 1861، یک کارخانه مدادسازی تاسیس کرد. این کارخانه، اولین کارخانه در نوع خود در آمریکا بود. طبیعتاً همین که مردم استفاده از مداد را آغاز کردند، نوشتن کلمات به صورت نادرست نیز آغاز شد. برای پاک کردن این غلط ها به مداد پاک کن نیاز بود. عجیب است اگر بدانید که اولین مداد پاک کن ها قابل خوردن بودند. بله، اولین مداد پاک کن ها چیزی غیر از یک تکه نان نبود!

نان با آنکه چندان به درد خور نبود، تا دو قرن به منزله تنها نوع مداد پاک کن جهان دوام آورد. در سال 1752، حداقل لاستیکی از طریق یک فرانسوی به نام ماژلان ابداع شد. چند سال بعد یک آمریکایی موسوم به لیپمن روی صحنه آمد، او بود که تدبیر کوچک اما زیرکانه گذاشتن مداد پاک کن به ته مداد، را ارائه کرد.

در همین روز:

  • درگذشت استاد پیرنیا پدر معماری سنتی ایران (1376 شمسی)
  • چند تن از اعضای سفارت ایران در سوئیس به دلیل عدم رعایت قوانین آن کشور از سوئیس اخراج شدند. (1355 شمسی)
  • دستور حمله آلمان به لهستان از طریق آدولف هیتلر (1318 شمسی)
  • درگذشت مازیار ایرانی یکی از اسپهبدان طبرستان (255 قمری)
  • آغاز دوره تازه جنگ های ایران و عثمانی در زمان سلطنت محمدشاه قاجار (1258 قمری)
  • روز ملی و استقلال آذربایجان از اتحاد جماهیر شوروی سابق (1991 میلادی)
  • روز سنت روز لیما در پرو
  • روز پیروزی در ترکیه
منبع: کجارو / زومیت

به "روزشمار: 9 شهریور؛ اختراع اولین مداد دنیا به وسیله نیکولا کنته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 9 شهریور؛ اختراع اولین مداد دنیا به وسیله نیکولا کنته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید