پاسخ به (تمام) سوالاتی که همواره دوست داشتید از خلبان ها بپرسید!

به گزارش وبلاگ بیا ببین، پرسش و پاسخ با خلبان هواپیما

پرواز و سفر هوایی برای خیلی از ما هنوز هم جذابیت های خاص خود را دارد. مهم نیست که تا به حال بارها با هواپیما سفر نموده باشیم، با این حال هنوز هم این نوع سفر برایمان جالب است و دوست داریم در خصوصش بیشتر بدانیم. خلبان هواپیما یا کاپیتان که راهنمایی هواپیما را برعهده دارد شاید مهم ترین فرد در طول یک سفر هوایی باشد. متاسفانه به ندرت فرصت پیش می آید که مسافران رودرو و از نزدیک با خلبان ها صحبت نمایند. مارک وان هوناکر (Mark Vanhoenacker)، خلبان باسابقه بریتیش ایرویز است که سال گذشته کتابی در خصوص پرواز و راهنمایی هواپیما نوشته است. این خلبان که سابقه سال ها پرواز با هواپیمای بوئینگ 747 را دارد در ادامه به بعضی از متداول ترین پرسش های پرواز پاسخ می دهد. با خبرنگاران همراه باشید.

پاسخ به (تمام) سوالاتی که همواره دوست داشتید از خلبان ها بپرسید!

آیا خلبان ها در طول پرواز می توانند موزیک گوش نمایند؟

نه، ما چنین اجازه ای نداریم. البته گاهی وقتی پرواز تاخیر دارد یا هواپیما هستیم و هنوز مسافری سوار نشده می توانیم موزیک گوش بدهیم منتظر رسیدن زمان پرواز هستیم می توانیم با موبایل موزیک گوش کنیم اما در حین پرواز باید حونامان کاملا جمع باشد و به همین علت نمی توانیم هیچ گونه موزیک و آهنگی گوش کنیم.

اگر یکی از مسافران احتیاج به درمان اورژانسی داشته باشد چه اتفاقی می افتد؟

به عنوان خلبان هواپیما که هربار با بیش از سیصد مسافر پرواز می کنم احتمال بیمار شدن و موقعیت اورژانسی همواره وجود دارد. برای اینکه آمادگی لازم برای چنین موقعیت هایی را داشته باشیم خدمه پرواز و مهمانداران آموزش های لازم در زمینه امداد و یاری های اولیه را می بینند. بعلاوه، یکی از مزیت های پرواز با هواپیمای غول پیکری مثل بوئینگ 747 این است که همواره این احتمال وجود دارد که یک یا چند دکتر در بین مسافران باشند. مثلا در پروازهای طولانی مدت زیاد پیش می آید که گروهی دکتر و فیزیوتراپ برای شرکت در کنفرانس یا جلسه ای به جایی پرواز نمایند. در این صورت نه تنها یک دکتر که با چندین دکتر و پزشک روبرو خواهیم بود و این موضوع نگرانی ما را کمتر می نماید.

آیا خلبان ها روی هواپیماها نام می گذارند؟

این هم یکی از جالب ترین پرسش های پرواز است که ممکن است برای افراد کنجکاو پیش بیاید. در واقع، هر هواپیما مثل کشتی نام ویژه خود را دارد. مثلا هواپیمای بوئینگ 747 که من با آن پرواز می کنم شهر لستر نام دارد و معمولا پلاکارد کوچکی با نام هواپیما در کابین وجود دارد.

خلبان ها چند وقت یکبار از اتوپایلوت یا سیستم کنترل اتوماتیک هواپیما استفاده می نمایند؟

روال کار ما به این صورت است که معمولا تیک آف و فرود را خودمان به صورت دستی انجام می دهیم. در واقع، باید بدانید که سه سیستم اتوپایلوت جداگانه وجود دارد. هنگامی که در ارتفاع بالا در حال پرواز هستیم تنها یکی از این سیستم ها مشارکت می نماید. اما اگر بخواهیم با یاری اتوپایلوت فرود بیاییم (مثلا در مواقعی که مه غلیظی وجود دارد) در آن صورت از هر سه سیستم اتوپایلوت استفاده می کنیم. به شخصه معمولا در مه شدید لندن و به ویژه اوایل صبح که مه غلیظ تر است از اتوپایلوت استفاده می کنم. هر شهر و کشوری آب و هوا و شرایط جوی خاص خود را دارد و به عنوان یک خلبان هواپیما باید با آب و هوای مقصد در هر فصل آشنا باشیم. مثلا من خودم هربار که به لس آنجلس پرواز نموده ام هوا آفتابی بوده است، اما این موضوع به خاطر این بوده که زمانبندی پروازهای ما اکثرا بعدازظهر انجام می شده است. سایر خلبان ها که اوایل صبح به لس آنجلس می رسند معمولا با مه روبرو می شوند و مجبورند از اتوپایلوت استفاده نمایند.

آیا خلبان ها همواره به زبان انگلیسی صحبت می نمایند؟

یکی از متداول ترین پرسش های پرواز همین است. همان طور که می دانید انگلیسی زبان رسمی پرواز است و خلبان ها برای برقراری ارتباط با برج مراقبت و فرودگاه باید به زبان انگلیسی صحبت نمایند. اما گاهی خلبان ها این شانس را پیدا می نمایند که به زبان مادری شان صحبت نمایند. مثلا خلبان هایی که فرانسوی یا اسپانیایی زبان هستند و قصد فرود در فرودگاهی در این کشورها را دارند می توانند به زبان فرانسوی یا اسپانیایی صحبت نمایند. مثلا وقتی پرواز ایرچاینا به فرودگاه پاریس وارد می گردد مطمئنا به زبان انگلیسی صحبت می نماید اما اگر خلبانی فرانسوی قصد برقراری ارتباط داشته باشد می توانند به زبان فرانسوی با هم صحبت نمایند.

آیا خلبان ها دائما در حال صحبت با برج مراقبت و کارشناسان کنترل ترافیک هوایی هستند؟

یکی از معایب ارتباطات رادیویی این است که دو طرف نمی توانند همزمان صحبت نمایند و هربار یک طرف می تواند صحبت کند. به همین علت در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در طول پرواز با مسیج دادن با یکدیگر ارتباط برقرار می کنیم. البته بهتر است اینطور بگوییم که از ترکیبی از ارتباط رادیویی و ارتباط متنی استفاده می کنیم. بنابراین هنوز هم مثل زمان های قدیم با برج مراقبت ارتباط رادیویی برقرار می کنیم اما بخش عمده ارتباطات ما به صورت الکترونیک انجام می گردد. البته به شخصه به عنوان خلبانی که سال هاست پرواز می نماید عاشق ارتباط رادیویی هستم. ارتباط با برج مراقبت یک کشور تازه و شنیدن لهجه آن ها می تواند تجربه ای جالب باشد.

آیا خلبان ها می توانند کابینشان را به سلیقه خود تزئین نمایند؟

در بسیاری از ایرلاین ها یک خلبان معمولا با یک هواپیمای خاص پرواز می نماید و برای سال ها خلبان آن مدل هواپیما محسوب می گردد. بنابراین کابین خلبان هواپیما به نوعی محل کار همیشگی او محسوب می گردد. اما اینطور نیست که خلبان اجازه داشته باشد هرتغییر و تزئینی را در دکوراسیون کابین ایجاد کند. البته برخی خلبان ها هستند که علاقه و عشق خاصی به هواپیمایشان پیدا می نمایند. مثلا یکبار با خلبانی پرواز می کردم که هربار قبل از فرود کلاه بیسبال به سر می گذاشت. البته خلبان ها عینک دودی مخصوص خودشان را استفاده می نمایند و برخی ها هم بالش و متکای خودشان را به داخل کابین می آورند. البته خلبان هایی که راهنمایی هواپیماهای خصوصی را برعهده دارند از آزادی عمل بیشتری برخوردارند اما ما به عنوان خلبان هواپیما مسافربری خیلی هم نمی توانیم به میل خودمان رفتار کنیم. قوانین و مقررات دقیقی در خصوص پرواز و عملیات پرواز وجود دارد و ما ملزم به رعایت آن ها هستیم.

آیا خلبان ها معمولا یک نوع هواپیما را راهنمایی می نمایند؟

این مورد گاه پیش می آید و بسته به نوع ایرلاین ممکن است متفاوت باشد. البته خلبان ها پرواز با هر نوع هواپیمایی را می بایست بلد باشند و اصول اولیه پرواز در آن ها یکسان است. اما در تجربه کاری خودم با خلبان هایی روبرو شده ام که دهه هاست که خلبان هواپیما بوئینگ 747 هستند و سوار هواپیمای دیگری نمی شوند. حتی برخی خلبان ها آنقدر روی یک مدل هواپیما تعصب پیدا می نمایند که مثلا حاضر نیستند از هواپیمای بوئینگ به ایرباس بروند و بالعکس.

منبع: gq.com

منبع: الی گشت

به "پاسخ به (تمام) سوالاتی که همواره دوست داشتید از خلبان ها بپرسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به (تمام) سوالاتی که همواره دوست داشتید از خلبان ها بپرسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید