نارون قرمز و فواید آن

به گزارش وبلاگ بیا ببین، نارون قرمز نوعی درخت است که پوسته آن دارای رنگ قهوه ای تیره مایل به قرمز است. پوسته این درخت حاوی ماده ای است که اگر با آب ترکیب گردد به صورت ژل در می آید که خواص درمانی فراوانی دارد. نارون قرمز دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد.

نارون قرمز و فواید آن

نارون قرمز

درخت نارون گیاهی است از خانواده ulmaceae که بومی جنوب اروپا میباشد و توسعه این گیاه تا آسیای صغیر و ایران نیز ادامه یافته است.

پراکنش این درخت در کشور ما به توضیح زیر میباشد :جنگلهای شمال و شمال شرقی، گرگان، بند گز، گنبد کاووس ، تنگه گل، تنگه راه، در استان مازندران، نکا، بابلسر، نوشهر، ولی آباد کندوان، مرزن آباد، ، سفید دره رود. آذربایجان ، کلیبر، دشت مغان. در غرب، اراک، تفرش. در شرق، بیرجند،اوین، کرج، چیتگر، شهر قم.

باوجود اینکه این درخت برگریز و زیبا ،پراکنش گسترده ای در کشور ما دارد ولی متاسفانه امروزه به دلیل بیماری مرگ نارون رو به انقراض میباشد.

نارون درخت منطقه ها معتدل میباشد.

این درخت مناسب برای کاشت به عنوان تک درخت زینتی و یا کاشت در باغها و بلوارها میباشد.

به طور طبیعی درخت نارون ، در منطقه های با ارتفاع کم و در کنار رودخانه ها دیده میگردد.

این درخت به طور معمول تا ارتفاع 30 متر و گاها تا 35 متر نیز رشد میکند.

قطر تنه این درخت حدود 1 متر است ودارای تاجی مخروطی و کروی میباشد.

سرعت رشد این گیاه میانه میباشد.

شاخه ها کرکی وگاهی صاف میباشند.

پوست تنه این درخت به رنگ قهوه ای پررنگ است.

چوب این درخت بسیار مرغوب است (مانند چوب درخت راش و گردو)

گلهایش دارای پایک کوتاه با 4 پرچم است.

این گلها جنبه زینتی ندارند و فصل شکوفایی آنها از اوایل بهار تا انتهای بهر است.

گلها همزمان نر و ماده هستند و گرده افشانی به وسیله باد صورت می گیرد.

برگها تخم مرغی،نا متقارن،نوک تیز وسطح زبر با دندانه های مضاعف است.

میوه در ای گونه از نارون بالدار،بیضی شکل و با قاعده گوه ای است و دانه نزدیک بانتهای آن قرار گرفته است.1

درمان مسائل گوارشیبه نظر می رسد خواص نارون قرمز علائم یبوست و IBS را بهبود می بخشد. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایالاتی فلوریدا در یک آزمایش بالینی ، از عصاره نارون قرمز به منظور تسکین مسائل گوارشی مانند یبوست، مسمویت، نفخ و رفلاکس معده، استفاده شد. نتایج آزمایش شگفت آور بود. تمام کسانی که به صورت روزانه از این عصاره استفاده نموده بودند، گزارش دادند که علائم و شدت بیماری شان کاهش پیدا نموده است. نارون قرمز یکی از مهم ترین دارو های سرخپوستی برای کاهش درد های موضعی شکم نیز می باشد. امروزه در ساخت مکمل های دارویی ورم معده، از نارون قرمز استفاده می گردد.

یاری به کاهش وزناز آنجایی که نارون قرمز توانایی بهبود هضم را دارد، این فرآیند می تواند به کاهش وزن یاری کند. محققان کالج کایروپراکتیک نیویورک در یک آزمایش از داوطلبان 20 تا 25 ساله که قصد داشتند وزن کم نمایند، استفاده کرد. همه شرکت نمایندگان در وعده های غذایی، مقدار معینی کالری دریافت می کردند. 1200 تا 1400 کالری روزانه برای زنان و 1600 تا 1800 کالری روزانه برای مردان. مکمل های غذایی حاوی آنزیم های گوارشی که برای تسهیل هضم، کاهش سطح کلسترول، افزایش مقدار متابولیسم و در میان فرایند های التهابی، مورد استفاده قرار گرفتند، 30 دقیقه قبل از هر وعده غذا مصرف می شدند. بعد از میزان گیری نتایج، معین شد این روش تنها توانسته بود در عرض یک هفته یک کیلو گرم را کاهش بدهد. سپس محققان از عصاره نارون قرمز استفاده کردند، این بار نتایج نشان می داد که شرکت نمایندگان با همان مقدار دریافت کالری، پیروز با کم کردن 3 کیلوگرم در هفته شده اند.

کاهش استرس و اضطرابدر بسیاری از گیاهان ترکیبات فنولی وجود دارد که می توانند هیدروکسل آزاد نمایند و از همین طریق با استرس و اضطراب مبارزه نمایند. نارون قرمز یکی از منابع اصلی این فنول ها است. تحقیق اجرا شده به وسیله موسسه فن آوری بیولوژیکی هیمالیا در هند با استفاده از روش های تحلیلی برای انجام تجزیه و تحلیل مواد مغذی مفصلی از هشت گیاه یاریی شامل نارون، ترشک میشی، باباآدم، رباببار ترکی، کاترپیلار، شبدر قرمز، سرخس بلوز و جلبک دریایی استفاده کرد. در نهایت، مطالعه نشان داد که یاری گیاهان عمدتا حاوی فنول است که ممکن است آنها را گزینه ای عالی برای از بین بردن استرس و اضطراب می نماید.

جلوگیری از سرطان سینهاز آنجایی که سرطان پستان یکی از علل عمده مرگ و میر و هزینه های پزشکی در میان زنان است، اخیرا تحقیقات زیادی برای جلوگیری از آن انجام شده است. خواص نارون قرمز یکی از عمده امید های دانشمندان برای پیشگیری از این مشکل می باشد. پوست این درخت یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی برای درمان سرطان پستان، پیشگیری ثانویه، بهبود کیفیت زندگی و کنترل عوارض جانبی منفی درمان سرطان سنتی است. اگر چه هنوز مطالعات بیشتری احتیاج است، اما عصاره نارون قرمز همراه با ریشه بابا آدم، ترشک میشی و شبدر قرمز ممکن است شرایط را برای زنان مبتلا به سرطان سینه بهبود بخشد و افسردگی، اضطراب و خستگی را بهبود بخشد. همچنین از آنجا که نارون قرمز مزایای تقویت ایمنی و اثرات ضد التهابی دارد، ممکن است به کاهش درد در ارتباط با سرطان سینه یاری کند.

کاهش شدت علائم پسوریازیسمشاهدات نشان می دهد که خواص نارون قرمز می تواند به این بیماری یاری کند. این خبر بسیار خوبی است چرا که تا به امروز درمان قطعی برای پسوریازیس پیدا نشده است. دانشمندان آمریکایی در طی یک آزمایش به پنج بیمار که به این بیماری دچار شده بودند، روزانه یک لیوان عصاره نارون قرمز دادند. در کنار این نوشیدنی، از آنها خواسته شد که از پروتکل رژیم غذایی، شامل میوه های تازه و سبزیجات، مقدار کمی پروتئین از ماهی و مرغ، مکمل های فیبر، روغن زیتون و اجتناب از گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات های تصفیه شده استفاده نمایند. بعد از گذشت دو ماه، علائم پسوریازیس در افراد کاهش چشمگیری پیدا نموده بود.2

درمان بیماری های التهابی رودهنارون قرمز همچون یک مسکن عمل نموده و درد های داخلی معده و روده ها را تسکین می بخشد. همچنین این گیاه التهاب معده را کاهش می دهد که یکی از علائم شایع در بیماری های التهابی روده می باشد. همچنین نارون قرمز یاری می نماید تا اجابت مزاج در حالت طبیعی و سالمی بماند.

بهبود گلودردنارون قرمز حاوی نوعی لعاب است که بسیار برای درمان گلودرد مناسب بوده و به سرعت آن را بهبود می بخشد. لعاب این گیاه از تحریک پذیری گلو جلوگیری نموده و همچنین التهاب و درد را کاهش می دهد. جالب است بدانید نارون قرمز یکی از عناصر متداول در تهیه قرص های گلودرد است.

مقابله با یبوستنارون قرمـز یکی از گیاهان موثر در درمان یبوست می باشد که به تحریک بخش انتهایی عصب های متصل به دستگاه گوارش یاری می نماید. نارون قرمز همچنین بدلیل خواص تسکین دهنده ای که دارد در درمان بواسیر موثر است.

بهبود سوزش سر دل و رفلاکس معدهسوزش سر دل به احساس سوزش و درد در معده و قفسه سینه گفته می گردد که با مصرف نارون قـرمز قابل درمان است. لعاب موجود در این گیاه به کاهش تحریک و التهاب معده هنگامی که اسید آن به مری جاری می گردد یاری می نماید. همچنین نارون قرمز در درمان رفلاکس معده نیز موثر است.

تسکین آسمنارون قـرمز خاصیت ضدسرفه دارد که می تواند در درمان بیماری های تنفسی نظیر آسم موثر باشد. طبیعت ضدالتهابی این گیاه سبب نازک شدن مخاطی می گردد که راستا عبور هوا را مسدود می نمایند. همچنین نارون می تواند به پیشگیری از اسپاسم های ناشی از حملات آسم یاری کند. شما می توانید برای تسکین سرفه و تنگی قفسه سینه از این گیاه بهره ببرید.3

پی نوشت:

1.www.2shahr.net

2.www.asanteb.com

3.www.giahyab.com

منبع: راسخون

به "نارون قرمز و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نارون قرمز و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید