لندرور نخستین دیفندر هیدروژنی را به زودی آزمایش می نماید

به گزارش وبلاگ بیا ببین، جگوار لندرور در راستا فراوری خودروهای پاک، میخواهد تا اواخر سال جاری آزمایش خیابانی نسخه هیدروژنی خودروی بیراهه نورد دیفندر را شروع کند.

لندرور نخستین دیفندر هیدروژنی را به زودی آزمایش می نماید

جگوار لندرور (Jaguar Land Rover) یکی از خودروسازانی است که اعلام نموده میخواهد در سال های آینده به تدریج استفاده از موتورهای درون سوز را متوقف کند. بدین ترتیب این برند لوکس انگلیسی تا سال 2025 همه خودروهای خود را الکتریکی خواهد نمود. این شرکت متعلق به تاتا موتورز در درازمدت هم تا سال 2036 به آلایندگی صفر دست خواهد یافت و هدف نهایی آن کربن خنثی شدن در کل زنجیره تأمین، عملیات و محصولات تا سال 2039 میلادی است.

فراتر از وسایل نقلیه الکتریکی سنتی، جگوار لندرور مشغول سرمایه گذاری و توسعه فناوری پیل سوختی است. به همین منظور هم اکنون بر روی نمونه اولیه هیدروژنی دیفندر (Defender) کار می نماید که برای شروع آزمایش خیابانی در انگلیس برای اواخر سال 2021 برنامه ریزی شده است.

تحقیقاتی که در این زمینه برای فراوری یک نسخه با آلایندگی صفر از این خودروی بیراهه نورد (آفرودر) پیش می فرایند، تحت برنامه مهندسی پروژه زئوس (Project Zeus) این شرکت قرار دارند، که بخشی از آن به وسیله مرکز پیشرانه های پیشرفته مورد حمایت دولت تأمین می گردد.

مشخصات فنی این خودروی هیدروژنی آفرود منتشر نشده اما یک ویدیو دیفندر را با دو مخزن هیدروژن فشار بالا نشان می دهد که از یک بسته باتری با پشتیبانی از پیل سوختی و سیستم دریافت انرژی ناشی از ترمز استفاده می نماید. پیل سوختی در جایی نصب می گردد که اغلب موتورهای درون سوز در آن قرار می گیرند و دارای ورودی هوا خواهد بود تا هوای لازم برای مخلوط شدن با هیدروژن پیل سوختی تأمین گردد.

دقیقا مانند نمونه تویوتا میرای (Toyota Mirai)، تنها چیزی که این خودرو منتشر می سازد و از اگزوز خارج می گردد، آب خالص ناشی از واکنش شیمیایی پیل سوختی است. لندرور می گوید یک وسیله نقلیه با سوخت هیدروژن دارای مزایای زیادی مانند سوخت گیری سریع و کم ترین اندازه کاهش برد در آب وهوای سرد است.

با وجود برنامه ریزی، زیرساخت های حرکت به سمت هیدروژنی شدن خودروها هنوز نگران کننده اند اما آژانس بین المللی انرژی (IEA) تخمین می زند که تا انتها دهه، 10 هزار ایستگاه سوخت گیری هیدروژن وجود داشته باشد.

از سویی لندرور هم اکنون دیفندر را از بیش از یک راه الکتریکی نموده است. به جز پیشرانه های نیمه هیبرید، یک مدل P400e هم به اسم پلاگین هیبریدی وجود دارد که دارای یک موتور بنزینی 2.0 لیتری توربوشارژر در کنار یک موتور الکتریکی است.

خروجی این موتور تقریبا 400 اسب بخار با 650 نیوتن متر گشتاور است که برای شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت طی 5.4 ثانیه و حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت مناسب است. 43 کیلومتر از برد خودرو هم به وسیله باتری 19.2 کیلووات ساعتی تأمین می گردد.

عکس کاور: نمونه اولیه خودروی جگوار لندرور با سوخت هیدروژنی

منبع: Motor1

منبع: دیجیکالا مگ

به "لندرور نخستین دیفندر هیدروژنی را به زودی آزمایش می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لندرور نخستین دیفندر هیدروژنی را به زودی آزمایش می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید