فروش آیفون کم شد، عایدی و سود اپل کاهش یافت

به گزارش وبلاگ بیا ببین، این عملکرد ضعیف تر از حد مطلوب، وابستگی اپل به چین برای فراوری را نمایان کرد و و پس از آن روی داد که شیوع کووید در کارخانه شرکت فاکسکان در شهر ژنگژو که بزرگترین پایگاه فراوری این گوشی در چین است، فراوری جدیدترین مدل های آیفون را با اختلال روبرو کرد.

فروش آیفون کم شد، عایدی و سود اپل کاهش یافت

به گزارش ایسنا؛ تیم کوک، مدیر عامل اپل بیان کرد: با وجود اینکه انتظار می رود فروش آیفون شتاب پیدا کند، عایدی این شرکت در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، ضعیف تر از مدت مشابه سال گذشته خواهد شد که به معنای آن است که فروش محصولات دیگر اپل ممکن است به علت تقاضای ضعیف تر، دچار کاهش گردد.

مجموع عایدی های اپل در سه ماهه چهارم سال 2022، به 117.2 میلیارد دلار رسید که 5.5 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال 2021 کاهش داشت و پایینتر از 121.1 میلیارد دلار پیش بینی شده به وسیله تحلیلگران بود. سود خالص این شرکت به 30 میلیارد دلار رسید که 13.4 درصد کمتر از مدت مشابه سال 2021 و بعلاوه پایینتر از پیش بینی تحلیلگران بود. عایدی اپل به ازای هر سهم، 1.88 دلار بود.

تحلیلگران وال استریت علاوه بر مسائل زنجیره تامین، کاهش فروش آیفون در سال میلادی جاری را پیش بینی نموده اند، زیرا پس از دوسال فروش قوی که مدل های آیفون 12 و 13 داشتند، مدل های آیفون 14 پس از عرضه به بازار در اواخر سال گذشته، فروش آهسته تری پیدا کردند.

اپل بیان کرد عایدی فروش آیفون، به 65.8 میلیارد دلار رسید که هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش داشت و نخستین کاهش از سال 2020 بود. تنها عایدی دو بخش رشد کرد. یکی بخش خدمات اپل که شامل کسب و کار محتوا مانند اپل تی وی پلاس و کسب و کار نرم افزار مانند اپ استور است که با شش درصد افزایش، به 20.8 میلیارد دلار رسید. فروش آی پد با 30 درصد افزایش، به 9.4 میلیارد دلار رسید که بهتر از پیش بینی تحلیلگران از عایدی 7.8 میلیارد دلاری فروش این دستگاه بود. فروش رایانه های مک اپل که در دوران دورکاری کووید رونق پیدا نموده بود، بر مبنای سالانه 29 درصد کاهش یافت و به 7.7 میلیارد دلار رسید. عایدی بخش لوازم جانبی و دستگاه های پوشیدنی که شامل ساعت اپل و ایرپاد است، هشت درصد کاهش داشت و به 13.5 میلیارد دلار رسید.

کوک اظهار کرد: در مجموع ما انتظار داریم عملکرد عایدی سه ماهه مارس، مشابه سه ماهه دسامبر باشد و در ادامه اضافه نمود: فروش رایانه های مک و آی پد احتمالا کاهش دو رقمی خواهد داشت که تا حدودی به علت فضای مالی پرچالش است.

ارزش سهام اپل پس از معاملات رسمی بیش از سه درصد سقوط کرد. کاهش عایدی اپل مشابه شرایط شرکت های آمازون و آلفابت است که به ضعیف شدن شرایط بازار های اصلی خود در سه ماهه گذشته اشاره کردند. در نظر گرفتن گزارش های مالی این سه شرکت، سرمایه گذاران را محتاط می نماید. رشد عایدی در شرکت خدمات وب آمازون که بزرگترین واحد عایدیزایی گروه تجاری آمازون است آهسته شد، زیرا مشتریان بزرگ در پی راه هایی برای صرفه جویی پول در زمینه هزینه های ابری خود بودند. در این بین، عایدی آلفابت به علت کاهش عایدی تبلیغات که تا حدودی به علت قوی شدن ارزش دلار آمریکا بود، برای دومین بار در تاریخ این شرکت پایین تر از حد انتظارات بود.

مدیرعامل اپل بیان کرد چالش های زنجیره تامین چین، بر عرضه آیفون به بازار تاثیر گذاشت و ما اکنون در نقطه ای هستیم که فراوری مطابق با چیزی است که احتیاج داریم باشد و این مشکل را پشت سر گذاشتیم. اما تیم کوک ارزیابی تیره تری از فروش رایانه های مک داشت و هشدار داد که اگر چه این شرکت در موقعیت خوبی در بازار رایانه شخصی واقع شده است، اما در کوتاه مدت، اوضاع اندکی سخت خواهد بود.

با وجود عایدی و دورنمای کم فروغ، اپل تعدیل نیرو یا برنامه کاهش هزینه را اعلام ننموده و تنها شرکت فناوری بزرگی است که از اخراج گسترده نیرو خودداری نموده است. شرکت های فناوری بزرگ دیگر در مواجهه با کندی مالی و به منظور کاهش هزینه ها، در هفته های اخیر اخراج هزاران نفر از کارمندان خود را اعلام نموده اند. اما اپل برای نخستین بار در سه سال گذشته، هیچ هدایت از شرایط آینده این شرکت ارائه نکرد.

لوکا مائستری، مدیر ارشد مالی اپل در مصاحبه با فایننشیال تایمز اظهار کرد که شمار دستگاه های این شرکت که در دست استفاده هستند، از مرز 2 میلیارد دستگاه گذشته که بالاتر از 1.8 میلیارد دستگاه در سال گذشته بوده و این دو برابر دستگاه های فعال است که ما هفت سال گذشته داشتیم. مائستری گفت: اگر مسائل زنجیره تامین در چین نبود، فروش آیفون در سه ماهه گذشته افزایش پیدا می کرد.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، اپل سه ماه پیش پیش هشدار داده بود که دلار قوی ممکن است تا 10 درصد از عایدی این شرکت معادل حدود 12 میلیارد دلار را کم کند، اما کاهش عایدی این شرکت تحت تاثیر صعود دلار، هشت درصد بوده است.

منبع: فرارو

به "فروش آیفون کم شد، عایدی و سود اپل کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش آیفون کم شد، عایدی و سود اپل کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید