اساتید دانشگاه توانایی مالی پرداختن به پژوهش را ندارند

به گزارش وبلاگ بیا ببین، رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف گفت: اساتید دانشگاه در بسیاری از موارد برای تامین زندگی دچار مشکل می شوند، به همین دلیل توانایی مالی پرداختن به پژوهش را ندارند.

اساتید دانشگاه توانایی مالی پرداختن به پژوهش را ندارند

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ بیا ببین، رضا روستا آزاد رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف در برنامه تا قله راهی نیست با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: ایجاد تجهیزات برای پژوهش های دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است. دانشگاه ها در بخش تحقیقات به دستگاه های پیشرفته نیاز دارند که در گذشته از خارج تامین می شد. در سال های اخیر معاونت علمی ریاست جمهوری با یک اقدام تلاش کرد تا ساخت تجهیزات در داخل کشورانجام شود.

وی افزود: با وجود تلاش ها در داخل و حرکت به سمت خودکفایی، هنوز هم میزان قابل توجهی از تجهیزات از خارج کشور تامین می شود.

رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف به آسیب های دانشگاه در اثر تحریم اشاره کرد و اظهار کرد: اگر دانشگاهی تحریم شود تجهیزات مورد نیاز به آن فروخته نمی شود. از سوی دیگر داده ها و اطلاعات مورد نیاز هم به این دانشگاه داده نمی شود و اطلاعاتی که در دانشگاه به تولید می رسند اجازه انتشار پیدا نمی کنند، بنابراین تحریم دانشگاه یک مشکل جدی است چرا که سبب می شود تحقیقات با کندی پیش رود.

روستا آزاد خاطرنشان کرد: البته می توان به این تحریم به عنوان فرصت نگاه کرد چراکه می تواند زمینه ساز حرکت و رشد به سمت خود کفایی باشد.

وی درباره کاهش بودجه دانشگاهی، خاطرنشان کرد: متاسفانه بودجه ای که تحت عنوان پژوهش به دانشگاه ها و مراکز علمی داده می شود خیلی کم شده است به طوری که دیگر بودجه پژوهشی به اساتید نمی رسد.

رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: اساتید دانشگاه عموما به حقوق خودشان متکی هستند که در بسیاری از موارد برای تامین زندگی دچار مشکل می شوند، به همین دلیل توانایی مالی پرداختن به پژوهش را ندارند.

روستا آزاد تنها کانال موثر برای رشد دانشگاه را در ارتباط با صنعت دانست و خاطرنشان کرد: خیلی وقت ها صنایع برای تامین نیاز های خود بودجه هایی تهیه کرده و به دانشگاه می دهند به شرطی که دانشگاه ها پژوهش نکنند و تنها نتیجه و محصول مورد نظر آن ها را ارائه کنند.

وی در سرانجام خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مدتی در کشور های اروپایی کار کرده ام و به این موضوع که شرایط انجام کار در ایران به دلیل کمبود منابع مالی و تجهیزات بسیار سخت است آگاهم، اما با قاطعیت و به دور از شعار باید بگویم اگر اراده قوی در کار ها وجود داشته باشد نتایج به دست آمده، کاستی های ما را جبران می کند. این در حالی است که در کشور های غربی با وجود امکانات و منابع مالی اراده برای تلاش در نسل جوان و غیرجوان وجود ندارد. در واقع بالا بودن امکانات همیشه بالارفتن بهره وری را به دنبال ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اساتید دانشگاه توانایی مالی پرداختن به پژوهش را ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اساتید دانشگاه توانایی مالی پرداختن به پژوهش را ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید