از کجا می دانیم دایناسورها با چه سرعتی می دویدند؟

به گزارش وبلاگ بیا ببین، تمام چیزی که ما در دست داریم فسیل ها و ردپا ها است، با این وجود از کجا می توانیم بدانیم که سرعت حرکت دایناسور ها چقدر بوده است؟

از کجا می دانیم دایناسورها با چه سرعتی می دویدند؟

وبلاگ بیا ببین | تیرانوسوروس 66 میلیون سال پیش می زیسته و هیچ انسانی یک تیرانوسوروس زنده را ندیده است. پس ما از کجا بدانیم این دایناسور یا گونه های منقرض دیگر چگونه و با چه سرعتی حرکت می کردند؟ این بخشی از یک پرسش کلی تر در دیرین شناسی است: ما چگونه باید رفتار های گونه های منقرض شده را درک کنیم؟ به طور کلی، ما متکی به اطلاعات فسیل ها، آزمایشات با استفاده از مدل سازی کامپیوتری و مقایسه هایمان با حیوانات امروزی به ویژه پرندگان (نوادگان دایناسورها) و تمساح ها (نزدیک ترین خویشاوندان دایناسورها) هستیم.

به گزارش وبلاگ بیا ببین ، فسیل ها اطلاعات خاصی را درباره حرکت دایناسور ها در اختیار ما قرار می دهند. صرفاً با نگاه کردن به یک اسکلت، می توانیم حدس بزنیم آیا دایناسور روی چهار دست و پا یا تنها روی پا های عقبی اش راه می رفته است. اطلاعات دیگری که از اسکلت ها میتوان به دست آورد این است که بر اساس مقدار تنومند بودن استخوان ها و نحوه نگهداشته شدن اندام آنها، می توان فهمید که حرکت یک دایناسور کند بوده یا سریع.

حتی از نوع دیگری از فسیل اطلاعات دقیق تری هم میتوان به دست آورد: فسیل ردپاها. دایناسور ها سوابقی مانند ردپا و رددست از خود بجای گذاشته اند. فاصله میان ردپا های پشت سر هم نشان می دهد یک دایناسور حین راه رفتن یا دویدن، چقدر سرعت داشته است. این کار با استفاده از یک فرمول ریاضی ساده انجام می گردد که محققان با مطالعه روی حیوانات مدرن به آن رسیده اند.

جان کلام اینست که: اگر به آهستگی در ساحل قدم بزنید، میان ردپا های شما روی شن، فواصل کوچکی ایجاد میگردد، اما اگر بدوید، فواصل میان ردپا هایی که بجا می گذارید بیشتر خواهد بود.

اخیراً، دیرین شناسان برای درک حرکت دایناسور ها به مدل سازی کامپیوتری روی آورده اند. ما می توانیم از مقطع نگاری رایانه ای (سی تی اسکن) یا اسکن های لیزری برای ساخت یک مدل دقیق از اسکلت دایناسور استفاده کنیم. به صورت دیجیتالی به این مدل گوشت، عضله و بافت های نرم دیگر را بر مبنای قیاس با حیوانات مدرن اضافه می کنیم و سپس از نرم افزار های انیمیشن استفاده می کنیم تا سرعت های خاص، حالت های خاص بدن و سبک های دویدن آنها را آزمایش کنیم.

با همۀ این حرف ها تی رکس با چه سرعتی می دویده است؟ این نوع مطالعه نشان می دهد که تی رکس به خاطر بدن بزرگ و حجیمی که داشته احتمالا نمی توانسته خیلی سریع تر از 16 کیلومتر در ساعت بدود. بنابراین اگر در پارک ژوراسیک گیر افتادید زیاد نگران نباشید؛ کافیست با تمام سرعت بدوید!

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید

به "از کجا می دانیم دایناسورها با چه سرعتی می دویدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کجا می دانیم دایناسورها با چه سرعتی می دویدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید