مجموعه اشعار میرزا شفیع کُلیایی برای اولین بار منتشر شد

به گزارش وبلاگ بیا ببین، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در کردستان، کتاب دو جلدی مجموعه اشعار میرزا شفیع کُلیایی در شمارگان 1000 جلد و در حجم 1200 صفحه به وسیله انتشارات (تاڤگە) در شهر سنندج چاپ و منتشر شد.

مجموعه اشعار میرزا شفیع کُلیایی برای اولین بار منتشر شد

میرزا شفیع کُلیایی، شاعر نامدار کُرد و صاحب بیشترین مجموعه اشعار کُردی به گویش گورانی است و با گذشت بیش از 300 سال هنوز فراموش نشده است.

این کتاب مفصل و جامع درواقع تلاشی است برای آشنایی نسل جوان با این شاعر و آثارش که مشتمل است بر دیوان اشعار، شیرین و فرهاد، نوفل و مجنون، شمال و زلان، جنگ نامه خسرو خان اردلان، لیلی و مجنون، نصیحت نامه، زاد المعاد، محشرنامه، ونوش و برازا و ...

البته آثار میرزا شفیع کُلیایی بیشتر از مواردی است که تا به امروز جمع آوری شده است و هنوز هیچ دست نوشتەای دیدە نشدە است کە بە اشعار میرزا شفیع اختصاص یافتە باشد و به این علت تعدادی از آثار و اشعارش به نام کسان دیگری نسبت دادە شدە یا برعکس.

از مهمترین ویژگی های این کتاب، روش علمی، امانتداری پژوهشگر، مفصل بودن و همە جانبە بودن و تازگی موضوع است که یحیی محمدی با پژوهشی امانتدارانه نزدیک به چند سال آثار این نویسنده و شاعر کردستانی را جمع آوری و تدوین نموده است.

در مورد زندگینامه و تاریخ وفات میرزا شفیع کُلیایی چندین منبع مطالبی را منتشر کردەاند مانند تاریخ ادبیات کردی نوشتە صدیق بورەکەیی و کشکول شاعران هورامان نوشتە محمدرشید امینی کە البته هیچ یک، دیگری را مورد تصدیق قرار نمی دهند.

کُردی کُلیایی نام یکی از گویش های کُردی است کە نمودهای سنقر و کُلیایی استان کرمانشاه با آن تکلم می نمایند و شبیه به کُردی گروسی است که گاهی این دو گویش به نام کُلیایی گروسی شناخته شده اند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "مجموعه اشعار میرزا شفیع کُلیایی برای اولین بار منتشر شد" امتیاز دهید

2 کاربر به "مجموعه اشعار میرزا شفیع کُلیایی برای اولین بار منتشر شد" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه اشعار میرزا شفیع کُلیایی برای اولین بار منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید