رکوردشکنی گردشگری عربستان چگونه رقم خورد؟

به گزارش وبلاگ بیا ببین، طی دو ماه گذشته نزدیک به 5 میلیون نفر از عربستان سعودی تماشا نموده اند زیرا این کشور در پی تنوع بخشیدن به اقتصاد متکی به نفت و جذب بازدیدکنندگان خارجی بیشتر است.

رکوردشکنی گردشگری عربستان چگونه رقم خورد؟

به گزارش وبلاگ بیا ببین به نقل از گالف نیوز، احمد الخطیب وزیر جهانگردی عربستان اعلام نمود که تعداد بازدیدنمایندگان از این کشور در ژانویه به 2.4 میلیون نفر و در فوریه سال جاری به 2.5 میلیون نفر افزایش یافته است.

او در یک نشست آنلاین با سرمایه گذاران جهانگردی در سرتاسر این کشور گفت: بخش جهانگردی در این پادشاهی ارقام تاریخی در نرخ اشغال و تعداد بازدیدنمایندگان از خارج به ثبت رسانده است و وزارت جهانگردی مشتاق همکاری به ویژه از سوی اپراتورهای بخش جهانگردی در شهرهای مقدس مکه و مدینه است که در ماه مبارک رمضان آمارهای بالایی را به ثبت رسانده اند.

میلیون ها مسلمان از سراسر دنیا برای عبادت، انجام عمره در مسجد الحرام در مکه و زیارت مسجد النبی در مدینه، عمدتاً در ماه رمضان به اماکن مقدس به عربستان سعودی سفر می نمایند.

عربستان سعودی در ماه های اخیر از مجموعه ای از تسهیلات برای مسلمانانی که می خواهند برای انجام عمره به این کشور بیایند، رونمایی نموده است.

مسلمانانی که انواع مختلفی از ویزاهای ورود مانند ویزای شخصی، ملاقات و جهانگردی را دارند، مجاز به انجام عمره هستند. مقامات سعودی بعلاوه ویزای عمره را از 30 روز به 90 روز تمدید نموده اند و به دارندگان اجازه داده اند به وسیله تمام خروجی های زمینی، هوایی و دریایی وارد این کشور شوند و از هر فرودگاهی خارج شوند.

شهروندان سعودی می توانند برای دعوت از دوستان خود در خارج از کشور برای بازدید از این کشور و انجام عمره، برای ویزا اقدام نمایند.

عربستان سعودی بعلاوه یک ویزای ترانزیت توقفی صادر می نماید که به دارنده آن اجازه می دهد عمره را به جا آورند، از مسجد النبی بازدید نمایند و در رویدادهای مختلف در سراسر این کشور شرکت نمایند.

عربستان بعلاوه گفته است که ساکنان شورای همکاری خلیج فارس بدون توجه به حرفه خود واجد شرایط درخواست ویزای توریستی هستند و به آنها اجازه می دهد عمره را انجام دهند.

وزیر جهانگردی عربستان در ماه ژانویه اعلام نمود که این کشور میخواهد در سال 2023 از 25 میلیون جهانگرد خارجی میزبانی کند.

مقام های عربستان سعودی قصد دارند با یاری راهبرد جهانگردی ملی سالانه 100 میلیون جهانگرد را تا خاتمه این دهه به کشورشان جذب نمایند. یکی دیگر از اهداف این پروژه ایجاد مشارکت 10 درصدی صنعت جهانگردی در تولیدات ناخالص داخلی این کشور است که از نظر مالی به عایدی ناشی از فروش نفت متکی است.

در ماه نوامبر سال گذشته وزیر جهانگردی عربستان در جریان نشست شورای دنیای سفر و جهانگردی اعلام نمود که این کشور تا سال 2030 فرصت های سرمایه گذاری به ارزش 6 تریلیون دلار را در حوزه سفر و جهانگردی ایجاد خواهد نمود.

مقام های عربستان سعودی در راستای راهبرد جهانگردی کشور، توسعه چندین پروژه مختلف را شروع نموده اند که از جمله آن ها به پروژه نئوم (NEOM) می توان اشاره نمود که یک کلان شهر با بودجه 500 میلیارد دلار است. مقام های این کشور امیدوارند نئوم به یک قطب جهانگردی دنیای تبدیل گردد.

پروژه نئوم یک پروژه بزرگ و مهم در عربستان سعودی است که در حال حاضر در دست اجرا قرار گرفته است. این پروژه با هدف تحول عربستان به یک اقتصاد دانش بنیان و زیرساخت های پایدار در طولانی مدت، به عنوان یک شهر هوشمند و کربن صفر پیشرفته در حوزه های فناوری، صنعت، انرژی و جهانگردی شناخته شده است.

منابع مالی این پروژه بزرگ تا حد زیادی به وسیله صندوق سرمایه گذاری عمومی که وجوهی را به نمایندگی از دولت عربستان سعودی سرمایه گذاری می نماید، تامین می گردد. شرکت توسعه سعودی که برای ایجاد نئوم تأسیس شده و به وسیله مدیر اجرایی آن ندمی النصر رهبری می گردد، ادعا می نماید که این صندوق 500 میلیارد دلار به این طرح یاری می نماید. این طرح از برنامه منظره 2030 عربستان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور به منظور کاهش وابستگی آن به نفت است. سه حرف نخست عنوان شهر نئوم (Neom) از کلمه neo- در یونانی گرفته شده که به معنای تازه است و حرف m آن نیز برگرفته از واژه عربی مستقبل به معنای آینده است.

نئوم مساحتی در حدود 10200 مایل مربع (26500 کیلومتر مربع) در شمال غربی عربستان سعودی را در بر می گیرد که تقریباً به مقدار کشور آلبانی است. این منطقه از جنوب به دریای سرخ و از غرب به خلیج عقبه محدود می گردد.

نئوم از 10 پروژه (منطقه) تشکیل خواهد شد و تا به امروز جزئیات آن چهار مورد از منطقه ها اعلام شده است که شامل لاین (The Line) که معروف ترین آن است و بعلاوه اگزاگون (Oxagon)، تروجنا (Trojena) و سنداله (Sindalah) می گردد.

لاین یک شهر خطی 170 کیلومتری است که 9 میلیون نفر را در خود جای خواهد داد و از شرق تا غرب در سراسر منطقه نئوم اجرا خواهد شد. به گفته سازنده، این شهر از دو آسمان خراش خطی موازی به ارتفاع 500 متر تشکیل خواهد شد که در فاصله 200 متری از هم قرار دارند. ساختمان ها با نماهای آینه کاری پوشیده خواهند شد. اگزاگون به عنوان یک شهر بندری هشت ضلعی در نظر گرفته شده است که در دریای سرخ در منتهی الیه جنوب منطقه نئوم ساخته خواهد شد. این بندر قرار است بزرگ ترین سازه شناور دنیا باشد.

تروجنا به عنوان پیست اسکی در کوه های سروات در نزدیکی شمال منطقه نئوم برنامه ریزی شده است. این پیست اسکی در فضایی باز به مساحت 60 کیلومتر مربع، قابلیت اسکی و ورزش های زمستانی در تمام طول سال ارائه می نماید و قرار است میزبان بازی های زمستانی آسیایی 2029 باشد.

سنداله هم به عنوان یک استراحتگاه جزیره ای در دریای سرخ برنامه ریزی شده است. این جزیره 840 هزار متر مربعی با هدف قایقرانی تاسیس می گردد و دارای یک اسکله تفریحی با 86 لنگرگاه و هتل های متعدد خواهد بود.

ساخت نئوم جدول های زمانی بلندپروازانه ای دارد و بسیاری از پروژه ها تا سال 2030 ساخته می شوند. تصاویر هوایی تازه منتشر شده نشان می دهد حفاری برای فونداسیون کلان شهر 440 میلیارد پوندی لاین عربستان سعودی شروع شده و حفاران را در سایتی به طول 170 کیلومتر نشان می دهد. در این فیلم، حفاری هایی دیده می شوند که در حال ایجاد زیربنای این شهر هستند و انتظار می رود که این حفاری پایه های شهر را در داخل خود نگه دارد.

شاهزاده محمد بن سلمان اعلام نموده است که می خواهد شهر را تا سال 2030 آماده کند، اگرچه مهندسان گفته اند ساخت آن ممکن است 50 سال طول بکشد! طبق جدول زمانی اعلام شده، اولین بخشی که برای تکمیل برنامه ریزی شده، جزیره مجلل سنداله است که توسعه دهنده پروژه نئوم میخواهد از اولین مهمانان خود در اوایل سال 2024 در این جزیره استقبال کند.

منبع: دنیای سفر

به "رکوردشکنی گردشگری عربستان چگونه رقم خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکوردشکنی گردشگری عربستان چگونه رقم خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید