برنامه ریزی و اختصاص اعتبار برای بازسازی دو پلکان ضلع جنوبی معبد آناهیتا

به گزارش وبلاگ بیا ببین، مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا از برنامه ریزی و اختصاص اعتبار برای بازسازی دو پلکان ضلع جنوبی معبد آناهیتا اطلاع داد.

برنامه ریزی و اختصاص اعتبار برای بازسازی دو پلکان ضلع جنوبی معبد آناهیتا

مرتضی گراوند مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا با اشاره به سفر چندماه پیش رئیس جمهور به کرمانشاه،گفت : از مجموع اعتباراتی که در این سفر برای میراث فرهنگی استان لحاظ شد، حدود 20 میلیارد تومان به پایگاه های ملی و جهانی استان اختصاص یافت.

وی زمان تخصیص این مقدار اعتبار را طی مدت سه سال عنوان نمود و اضافه نمود: در کرمانشاه پنج پایگاه ملی و جهانی وجود دارد که مقرر شد در سال اول سه پایگاه ملی حدود دو میلیارد تومان و دو پایگاه جهانی حدود یک میلیارد تومان اعتبار بگیرند.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا توضیح داد: باتوجه به اینکه پایگاه تاریخی آناهیتا جزو پایگاه های ملی استان محسوب می گردد، بنابراین حدود 750 میلیون تومان اعتبار برای امسال به آن تعلق می گیرد.

وی با بیان اینکه حدود 350 میلیون تومان از این اعتبار برای انجام کاوش های باستان شناسی در معبد آناهیتا پس از حدود دو دهه توقف در نظر گرفته شده، گفت: حدود 250 میلیون تومان را هم برای انجام اقدامات بازسازیی در دو پلکان ضلع جنوبی اختصاص خواهیم داد.

گراوند اضافه نمود: دو پلکان ضلع جنوبی معبد آناهیتا به سبک پلکان های تخت جمشید ساخته شده اند، بنابراین برای بازسازی آن ها هم قرار است یک گروه بازسازیی از پایگاه تخت جمشید به کرمانشاه بیایند.

وی یادآورشد: در گذشته بخش هایی از این دو پلکان تخریب شده بود، اما مواد و مصالحی که در آن موقع برای بازسازی این پلکان ها بکار رفته، متناسب با سازه سنگی بنا نبوده و گا ها حتی از مصالح سیمانی هم استفاده نموده اند.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا اظهار داشت: در این برنامه این مصالح غیرمرتبط و ناهمگن را از پلکان ها خارج خواهیم کرد و از نو آن ها را با مواد تخصصی پر می کنیم تا کمترین آسیب ها متوجه این پلکان ها گردد.

وی اضافه نمود: درصورتی که از نظر اعتباری مسئله ای نداشته باشیم، بخشی از سنگ های بنا را هم که پوسته شده و از هم باز شده اند را بازسازی خواهیم کرد.

گراوند در مورد زمان آغاز برنامه بازسازیی در بزرگترین تک بنای سنگی ایران هم گفت: به محض ابلاغ اعتبارات سفر رئیس جمهور که احتمالا در آینده ای نزدیک خواهد بود، این برنامه را اجرایی خواهیم کرد .

وبلاگ بیا ببین کرمانشاه کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "برنامه ریزی و اختصاص اعتبار برای بازسازی دو پلکان ضلع جنوبی معبد آناهیتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی و اختصاص اعتبار برای بازسازی دو پلکان ضلع جنوبی معبد آناهیتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید