از گیم پلی تا داستان؛ تهیه کننده فاینال فانتزی 16 اطلاعات مهمی را فاش می نماید

به گزارش وبلاگ بیا ببین، اگر بعد از تریلر اخیر گیم پلی بازی فاینال فانتزی 16 (Final Fantasy XVI) شما هم مثل ما بسیار هیجان زده شده اید و در پی اطلاعات نوی پیرامون این بازی هستید، خبر خوبی برای شما دارم. همان طور که تهیه کننده بازی یعنی نائوکی یوشیدا وعده داده بود، مصاحبه های نو او با رسانه های معروف صنعت منتشر شده است و در این میان اطلاعات جالبی درباره این اثر به ما رسیده است.

از گیم پلی تا داستان؛ تهیه کننده فاینال فانتزی 16 اطلاعات مهمی را فاش می نماید

قبل از اینکه بخواهیم به ادامه مطلب بپردازیم، باید به بعضی از سایت هایی که در این نوشته از مطالب آن ها استفاده شده است، اشاره کنیم. لیست این سایت ها به توضیح زیر است:

  • GameInformer
  • GameSpot
  • IGN
  • PlayStation Blog
  • Gematsu
  • Famitsu
  • Press Start

بدون اینکه وقت بیشتری را تلف کنیم، بیاید به اطلاعات هیجان انگیزی که یوشیدا در جریان این مصاحبه ها بیان نموده بپردازیم. جمع آوری این مطلب به وسیله سایت RPGSite اجرا شده است.

خاستگاه اصلی داستان

چندین رسانه از یوشیدا پرسیدند که چگونه و چه زمانی اولین ایده های این پروژه به وجود آمد و قالب اولیه آن چگونه شکل گرفت. او با تأیید نظریه های دیرینه هواداران، پاسخ داد که ایده های اولیه بازی در سال 2015 پدید آمد. تقریباً مدت کوتاهی پس از اینکه تیم او اولین الحاقی بزرگ بازی فاینال فانتزی 14 یعنی Heavensward را عرضه کرد.

در آن موقع بود که تیم اولیه توسعه بازی فاینال فانتزی 16 کم کم شکل گرفت و بعضی از اعضا به صورت هم زمان کار را در کنار توسعه فاینال فانتزی 14 ادامه می دادند. این تیم شامل افرادی همانند هیروشی تاکای به عنوان کارگردان، کازوتویو مائهیرو به عنوان مدیر پروژه و نویسنده سناریو، میتسوتوشی گاندای به عنوان طراح بازی ارشد و خود نائوکی یوشیدا به عنوان تهیه نماینده می گردد.

این تیم در طول سال ها رشد کرد و با ورود طراح سابق کپکام و طراح مبارزات دویل می کرای 5 یعنی ریوتا سوزوکی (Ryota Suzuki) که تخصص قابل توجهی در طراحی سیستم های اکشن محور دارد، فرایند توسعه با پیشرفت عمیقی همراه شد و منظره کلی تیم درباره پروژه نهایی روشن تر شد.

در مصاحبه ای که در بلاگ پلی استیشن منتشر شده است، جاستین ماسونگیل (Justin Massongill) درباره عناصر کلیدی این سری که یوشیدا آن را بخشی از DNA فاینال فانتزی می داند سؤال پرسید. او از نائوکی یوشیدا پرسید: به نظر شما اصول و پایه های بنیادین یک بازی فاینال فانتزی چیست؟ آیا تیم توسعه هنگام ساخت فاینال فانتزی 16 به عناوین گذشته سری برای راهنمایی یا الهام گرفتن نگاه نموده است؟

یوشیدا در پاسخ بیان نمود: من می توانم بگویم که عناصر اصلی یک بازی فاینال فانتزی، داستان عمیق، گیم پلی عمیق، گرافیک پیشرفته و فناوری های پیشرو در صداگذاری … و البته چوکوبوها (chocobos) و موگل ها (moogles) هستند.

اگر به تریلر تازه بازی یعنی تریلر Dominance که در رویداد State of Play چند هفته پیش پلی استیشن نشان داده شد، نگاه کنید، به وضوح می توانید ببینید که هدف تیم توسعه دهنده بازی همین نکاتی است که یوشیدا بیان نموده است. البته، هنوز موگلی را در تریلرهای بازی ندیده ایم!

تهیه نماینده این بازی درباره علت انتخاب مضمون فانتزی قرون وسطایی برای فاینال فانتزی 16 گفت که او و بسیاری از اعضای کلیدی تیم توسعه دهنده بازی بیش از همه از این فضا لذت می برند و به همین دلیل آن را انتخاب نموده اند.

ستیز ایکون ها

یکی از مهم ترین نکاتی که در تریلر اول و به خصوص در تریلر تازه فاینال فانتزی 16 دیدیم، ایکون ها (Eikon) بود. ایکون در واقع به نوعی همان حکم احضارهای معروف سری و البته فراتر از آن ها را دارد. با توجه به تمرکزی که در تریلر تازه بازی به این موضوع شده بود، انتظار می رفت که یوشیدا توضیحات بیشتری را درباره این موضوع به ما بدهد. توضیحاتی که قطعاً می تواند برای هواداران هیجان انگیز باشد. با توجه به توضیحات یوشیدا و اشاره های او به اینکه بازیکن می تواند کنترل ایکون ها را در بعضی از نبرد ایکون ها بر عهده بگیرد و این می تواند منجر به این گردد که بخش نبرد و ستیز ایکون ها با یکدیگر حتی از چیزی که انتظار داشتیم هم مجذوب نماینده تر پیاده سازی شده باشد.

در خط داستانی تاریک بازی فاینال فانتزی 16، علاوه بر اینکه بعضی از این سکانس های نبرد ایکون در مقابل ایکون قابل بازی است، بلکه ظاهراً هیچ کدام از دو نبرد آن ها یکسان نخواهد بود. وِسلی لی بلانک (Wesley LeBlanc) از سایت گیم اینفورمر، این جزئیات مهم را توانست از سازنده بازی بیرون بکشد:

طراحی کلی بازی برای این نبردهای ایکون در مقابل ایکون بسیار منحصر به فرد است و در واقع ما از یک سیستم تعیین و ثابت هرگز برای دو بار استفاده نمی کنیم. هر نبرد به شیوه خاص خود کاملاً منحصر به فرد است و بنابراین ما کاری را انجام می دهیم که به نوعی دیوانه نماینده است.

برای مثال، در یک نبرد فرض کنید ما ایکون A و ایکون B را داریم. نبرد آن ها ممکن است به شکلی طراحی شده باشد که شما را به یاد یک بازی تیراندازی سه بعدی بیندازد. در حالی که در یک نبرد که دو ایکون دیگر در حال نبرد هستند، ممکن است نبرد آن ها همانند یک مسابقه کشتی حرفه ای (کشتی کج) به نظر برسد. حتی ممکن است سناریو دیگری وجود داشته باشد که یک ایکون در مقابل ایکون متفاوت دیگری نبرد نمایند و آن ها محیط را به یک میدان نبرد اساسی تبدیل نمایند.

البته، به همان میزان که سیستم این صحنه های نبرد بین ایکون ها عمیق و مجذوب نماینده است، بخش زیادی از مبارزات فاینال فانتزی 16 حول درک منحصر به فرد کلایو از توانایی های ایکون ها متمرکز خواهد شد. هبه هایی که او از جذب و در اختیار گرفتن نیروهای و جنبه های مختلف ایکون ها دریافت می نماید، پایه و اساس کل سیستم مبارزات بازی را تشکیل می دهد.

این موضوع چندین بار در طول مصاحبه های مختلف تأکید می گردد، یوشیدا به طور خاص توجه خود را به یکی از ضربات ترکیبی ممکن جلب می نماید که به این شکل است: ابتدا، کلایو با استفاده از جادوی عنصری باد (Wind) ایکون گارودا (Garuda) به دشمنش ضربه می زند و آن دشمن را در هوا به سمت خود می کشد. بلافاصله پس از آن، به وسیله قدرت عنصری زمین (Earth) ایکون تایتان (Titan)، آن دشمن را به سختی به زمین می کوبد.

یافتن برترین ترکیب ها برای هر موقعیت و برای هر سبک بازی ویژه ای، بخش اساسی از جریان بازی است و خوشبختانه بازیکنان می توانند به طور کامل به درخت توانایی توجه داشته باشند و امتیازاتی را که به سختی به دست آورده اند را مطابق به شیوه بازی خود خرج نمایند.

بازی نه کاملاً دنیا باز است و نه مبارزات آن کاملاً گروه محور

برای اینکه یوشیدا و تیمش بتوانند منظره جاه طلبانه و بزرگ خود برای فاینال فانتزی 16 و دنیای فانتزی آن یعنی والیستیا (Valisthea) را به خاتمه برسانند، آن ها تصمیم گرفتند که برای طراحی این بازی از رویکردی دنیا باز استفاده ننمایند. اگرچه این رویکرد این روزها در بسیاری از بازی های نقش آفرینی پرطرفدار و محبوب است و حتی فاینال فانتزی 15 هم دنیا باز بود. با این وجود، تیم سازنده بازی شیوه دیگری را که مطابقت بیشتری با ایده های آن ها داشت، انتخاب کردند.

یوشیدا در مصاحبه خود با سایت IGN خطاب به ژورنالیست این سایت یعنی کَت بیلی (Kat Bailey) گفت: برای روایت داستانی که به نظر می رسد کل دنیا بازی و فراتر از آن را در برمی گیرد، تصمیم گرفتیم از طراحی دنیا باز که ما را فقط به یک فضای دنیا باز محدود می نماید، اجتناب کنیم. در عوض، روی طراحی یک سیستم منطقه محور مستقل و بزرگ تمرکز کردیم که حس مقیاس دنیای بازی را به شکل بهتری به بازیکنان منتقل می نماید.

ممکن است این سؤال برای شما ایجاد گردد که آیا کلایو در حال گذر از این منطقه های مستقل و مجزا بزرگ تنها خواهد بود یا همراهانی را هم در کنار خود خواهد داشت. یوشیدا در پاسخ می گوید: ما نمی خواستیم کاربران را در تازهترین تریلر خود غرق در اطلاعاتی کنیم که باعث گیج شدن او گردد، بنابراین فقط روی مبارزات کلایو تمرکز کردیم. با این حال، کلایو در بیشتر سفر خود، یک یا چند همراه را در کنار خود خواهد داشت. این همراهان هم در بخش های دیگر و هم در مبارزات شرکت خواهند کرد و در این بخش هم نقش خواهند داشت. با این وجود، کنترل این همراهان به وسیله هوش مصنوعی راهنمایی خواهد شد و اینجا برخلاف همواره (در سری فاینال فانتزی) شما فقط کنترل کلایو را بر عهده دارید.

یوشیدا علت این تصمیم را شلوغ نشدن بیش از حد مبارزات اشاره نموده و این رویه با سیستم مبارزات طراحی شده به وسیله آن ها بیشتر همخوانی داشته است. البته، یوشیدا در بخشی از مصاحبه خود با فامیتسو اشاره نموده که گزینه هایی وجود دارد که گاهی می توان دستورهایی به این همراهان بدهید که آن ها کارهایی نظیر شفا دادن (Healing) یا از این کارها را انجام دهند.

جزئیات داستانی تازه

به نظر می رسد که رسانه های محلی ژاپنی 4Gamer و Dengeki پیروز شده اند بیش ترین جزئیات داستانی را از زیر زبان یوشیدا بیرون بکشند. به این خاطر، ما اکنون می دانیم نه یک بلکه دو پرش زمانی در جریان داستان فاینال فانتزی 16 خواهیم داشت.

قبل از این، بسیاری از هواداران حدس نموده بودند که افتتاحیه تریلر اول بازی یعنی تریلر Awakening با کلایو 15ساله آغاز خواهد شد و پس از آن شاهد یک نسخه مسن تر و سپس در خاتمه یک نسخه بسیار بزرگ تر هستیم. در واقع، شما در داستان فاینال فانتزی 16 شخصیت کلایو را در سه برهه زمانی نوجوانی، دهه 20 سالگی و دهه 30 سالگی او خواهید دید.

یوشیدا در جریان مصاحبه خود با تمور حسین (Tamoor Hussain) از سایت گیم اسپات بیان نمود: از آنجایی که ما زمان زیادی را با آن پرش های زمانی می گذرانیم، به یقین می توان گفت که با توجه به شرایط قلمرو اتفاقات زیادی در پس زمینه داستانی بازی خواهد افتاد.

با این حال، آن بخش هایی از زندگانی کلایو راسفیلد (Clive Rosfield) که در بازی به صورت کامل به تصویر کشیده شده است، فاقد هیجان نخواهد بود، حداقل نه وقتی که یوشیدا ایکون ها را با بمب های اتمی در مصاحبه اش با سایت Press Start مقایسه کرد. او گفت:

به بیان ساده، ایکون های حاضر در والیستیا را می توان به نوعی با آنچه شما سلاح های کشتارجمعی یا بمب های هسته ای می نامید، مقایسه کرد؛ بنابراین، در دنیای والیستیا، بسیاری از ملل مختلف وجود دارد و هر ملتی یکی از ایکون های خود را دارد که آن موجود در درون یک فرد زنده بیدار می گردد، اگرچه قواعد چگونگی و اینکه این ایکون در درون چه کسی بیدار می گردد، بین آن ها فرق دارد.

در این میان، چه چیزی می تواند قلمروهای سرزمین والیستیا را وادار کند که سلاح های اتمی خود را از بین؟ تعیین است؛ خطر خاتمه دنیا. او در ادامه صحبت هایش بیان نمود:

با این حال، مسئله این است که اتری که در کریستال ها وجود دارد، آغاز به از بین رفتن نموده است و این باعث شده است که بعضی از کشورها در دنیا بزرگ بازی سعی نمایند به کشورهای دیگر حمله نمایند تا آن کریستال های مادر (Mother Crystals) به جای مانده را از بین ببرند. از آن طرف، تا به حال از ایکون ها هرگز واقعاً استفاده نشده است زیرا همان طور که گفتم آن ها مانند بمب های هسته ای هستند، بنابراین شما از آن ها استفاده نمی کنید. شما فقط آن ها را دارید، و این نوعی بن بست و یا حاشیه امنیتی را ایجاد می نماید. اما اکنون، برای از بین بردن کنترل این کریستال های مادر از سایر کشورها، بعضی از کشورها آغاز به استفاده و استقرار این ایکون ها نموده اند و اساساً کل قلمرو را به آشوب کشانده اند و این یکی از نقاط کانونی اصلی ما در روایت داستان فاینال فانتزی 16 است.

فاینال فانتزی 16 در حال حاضر در مراحل خاتمهی توسعه خود برای کنسول پلی استیشن 5 به سر می برد. این بازی برای عرضه در تابستان 2023 در نظر گرفته شده است. فاینال فانتزی 16 در حال حاضر به صورت کامل از ابتدا تا خاتمه قابل بازی است اما هنوز صداپیشگی بعضی از زبان های دیگر بازی احتیاج به ضبط دارد. بعلاوه برطرف باگ های احتمالی و کار نهایی روی میان پرده ها همچنان در دستور کار تیم توسعه دهنده بازی قرار گرفته است. علاوه بر آن، این اثر بسیار اکشن محور است و طبیعی است که به همین دلیل احتیاج به آزمایش های زیادی برای امتحان کردن سطح سخت مبارزات داشته باشد.

بعلاوه نائوکی یوشیدا وعده داده که تریلر سوم بازی برای نمایش در فصل پاییز در نظر گرفته شده است. تریلر سوم قرار است بیشتر روی دنیا بازی و داستان آن تمرکز داشته باشد.

منبع: RPG Site

منبع: دیجیکالا مگ

به "از گیم پلی تا داستان؛ تهیه کننده فاینال فانتزی 16 اطلاعات مهمی را فاش می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از گیم پلی تا داستان؛ تهیه کننده فاینال فانتزی 16 اطلاعات مهمی را فاش می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید