آب گرم معدنی نیر

به گزارش وبلاگ بیا ببین، در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای اردبیل یعنی آب گرم معدنی نیر را به شما معرفی خواهیم کرد که در سال های اخیر گردشگران زیادی به این منطقه سفر نموده اند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

آب گرم معدنی نیر

شهرستان نیر در 35 کیلومتری غرب اردبیل، در راستا جاده اردبیل - سراب واقع شده است.

از نظر طبیعی این شهرستان از منطقه ها کوهستانی آذربایجان است که قله مرتفع سبلا ن در شمال غربی آن واقع شده است. شهرستان نیر دارای چشم اندازهای طبیعی زیبا و دیدنی و آب و هوایی معتدل و مطبوع است. چشمه های آبگرم موجود در این شهرستان بالغ بر هفت دهنه است که در فاصله سه تا هفت کیلومتری از آن واقع شده اند. شهرستان نیر از آب های گرم معدنی گسترده برخوردار است ولی تا به امروز به این منابع ارزشمند که از لحاظ آب درمانی و جلب گردشگران و نیز انرژی حرارتی زمین اهمیت ویژه دارد، بهای لازم و کافی داده نشده است.

بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات سازمان انرژی اتمی کشور، این منطقه به لحاظ ساختار زمین شناسی، یکی از منطقه ها مهم برای اجرا و بهره برداری از انرژی ژئو ترمال (انرژی زمین گرمایی) محسوب می گردد. در صورت توجه مسؤولان ذیربط و ساخت هتل، مراکز تفریحی و ایجاد امکانات در اطراف آبگرم های این شهرستان، شاهد یکی از منطقه ها مهم تفریحی و گردشگر پذیر خواهیم بود.

آبگرم های مهم این شهرستان:

1) چشمه بوشلی (برجلو)

2) چشمه قیزجه

3) چشمه اسیتی سو (سقزچی)

4) چشمه دیپگل یا دیپ سیز گل

5) چشمه اسیتی سو (ایلا نجق)

6) چشمه حمام دره سی (ایلا نجق)

7) چشمه قره شیران (حمام)

اینک به معرفی بعضی از این آب گرم معدنی نیر و ویژگی های درمانی آن ها می پردازیم:

چشمه بوشلی (برجلو)

این چشمه در 40 کیلومتری شهر اردبیل، چهار کیلومتری شهر نیر و نیز 500 متری روستای بوشلی واقع شده است. مظهر چشمه به صورت جوشان از شکاف سنگ های تراورتن خارج می گردد. زیاد بودن میزان گاز دی اکسیدکربن نشان دهنده منشاء عمیق آب چشمه است. آب چشمه دارای 54 درجه سانتی گراد گرما است و آبدهی آن دو لیتر در ثانیه است. ظاهر و رنگ آب زلا ل و بی رنگ و بی بو و مزه آن معمولی است Ph . آن 9/6 و تقریباً خنثی است. ترکیب آب آن از نوع مکرو بیکربنات سدیک و کلسیک گازدار خیلی گرم است. به دلیل داشتن ترکیب مکرو، بیکربنات ، کلسیم و به ویژه دمای بالا آن، می تواند در درمان امراض پوست، بیماری های مزمن زنان و دردهای روماتیسمی، بیماری های اعصاب و بعلاوه به صورت نوشیدنی برای بیماری های متابولیکی و گوارشی سودمند و مفید باشد.

چشمه قیزجه

این چشمه در چهار کیلومتری شهر نیر و بالا تر از چشمه بوشلی در کنار جاده نوساز نیر - سراب واقع شده است. چشمه در پای کوهپایه واقع شده است و آبدهی آن چهار لیتر در ثانیه است. جریان آب به صورت دائمی و جوشان است و دمای آب خیلی گرم و در حدود 65 درجه سانتی گراد است. ظاهر آب زلا ل و بی رنگ و دارای بوی هیدروژن سولفورو استph . آن در حدود 8/6 است. دارای املا ح آهن، سیلیس و مواد رادیو اکتیو است، اثرات تسکین دهنده دارد و برای درمان دردهای سیستم حرکتی (دردهای مزمن روماتیسمی و پا) و نیز بیماری های پوستی و زنان مفید و موثر است.

چشمه السیتی سو (سقزچی)

این چشمه در چهار کیلومتری شهرستان نیر و در یک کیلومتری روستای سقزچی واقع شده است. آبدهی چشمه خیلی کم و در حدود یک لیتر در ثانیه، به صورت دائمی و سرریز در جریان است. دمای آب در مظهر چشمه در حدود 39 درجه سانتی گراد و با ظاهری زلا ل، کمی شور مزه، بی رنگ و بی بو است. اهالی محل از آب آن در درمان بیماری های گوارشی، اعصاب و سیستم حرکتی و بیماری های عمومی استفاده می نمایند.

چشمه دیپگل یا دیپ سیزگل

این چشمه در چهار کیلومتری شهر نیر و یک کیلومتری روستای سقزچی در نزدیکی چشمه اسیتی سو (سقزچی) واقع شده است. آبدهی این چشمه در حدود دو لیتر در ثانیه و آب آن به صورت دائمی و سرریز از یک مظهر در جریان است. دمای آب در مظهر چشمه در حدود 30 درجه سانتی گراد و ظاهری شفاف، بی رنگ، بی بو و کمی شورمزه دارد Ph . آن 3/6 و تقریباً اسیدی است. ترکیب آب این چشمه از نوع کلر و بیکربنات سدیک و دارای گاز 2 Co زیادی است. از آب این چشمه برای درمان دردهای مفاصل، متابولیکی و گوارشی و دردهای عصبی استفاده می گردد.

با توجه به امکانات طبیعی و چشم اندازهای زیبا و آبگرم های معدنی استان اردبیل، این استان قابلیت تبدیل شدن به یک مرکز بسیار بزرگ گردشگری را دارد. اهمیت دادن کشورهای پیشرفته دنیا به مسائل گردشگری و هیدروتراپی (آب درمانی) موید این مطلب است که این صنعت از لحاظ مالی می تواند منبع عایدی سرشار برای منطقه باشد و بعضی از مشکلا ت اشتغال زائی این استان را بر طرف سازد. به شرطی که برنامه ریزی درست و مداومی در جهت استفاده بهینه از آن به عمل آید و گامهای موثر در جهت مطالعات دقیق و وسیع به منظور جذب گردشگران داخلی و خارجی برداشته گردد. منطقه کوهستانی اردبیل که دارای آبگرم معدنی فراوانی است می تواند برای توسعه توریسم - آب درمانی مورد استفاده گسترده قرار گیرد.

منبع: تاپ تراول

به "آب گرم معدنی نیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب گرم معدنی نیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید